PROJECTS
An experiment in archiving spatial sound art using AI technology
This work is an attempt to create a spatial work using the sound effect generative AI that learned the sound data of the 36 spatial audio works evala has released in the past. It generates “evala-like sound” in real-time and on a multichannel basis, using both sound (the whistle sound evala uses at the beginning of his work as a signature) and text (8 titles from the works used for learning are selected for each channel) as reference (prompt). This project is an experiment exploring a new form of archive that can permanently inherit and create spatial audio works even if the artist is absent. And this work is its first trial model.
–
Concept, direction, and data provision: evala
Technical cooperation: Sony Group Corporation
Sound AI researcher: NAGASHIMA Chihiro, TAKAHASHI Akira, ZHONG Zhi, TAKAHASHI Shusuke, MITSUFUJI Yuki (Creative AI Lab)
Technical director: TOMURA Asako, ONISHI Takuto, HOSOTANI Hiromasa, KOYABU Aki (Technology Strategy Department)
Space design: TOYODA Keisuke (NOIZ), HIRAI Masashi (NOIZ)
Lighting design: 2bit
これまでにevalaが発表してきた36の立体音響作品のサウンド・データを学習したサウンドエフェクト生成AIを用いて,空間的作品をつくる試みです.サウンド(evalaがシグネチャーとして作品の始まりに用いている汽笛の音)とテキスト(学習に用いられた作品のうち8作品のタイトルをチャンネルごとに選択)の二つをリファレンス(プロンプト)として,リアルタイムかつマルチチャンネルで「evalaのような音」が生成され続けます.このプロジェクトは,作家不在でも立体音響作品を永続的に継承・制作しうる新しいアーカイヴのかたちを探求する実験であり,本作品はその最初のスケッチとなります.
–
コンセプト,ディレクション,データ提供:evala
技術協力:ソニーグループ株式会社
サウンドAIリサーチャー:長島千尋,高橋晃,鍾知,高橋秀介,光藤祐基(Creative AI Lab)
テクニカル・ディレクター:戸村朝子,大西拓人,細谷宏昌,小薮亜希(技術戦略部)
空間デザイン:豊田啓介(NOIZ),平井雅史(NOIZ)
照明デザイン:2bit
An album, the 3D sound of the exhibition for listening with headphones