PROJECTS

Studies for

An experiment in archiving spatial sound art using AI technology

This work is an attempt to create a spatial work using the sound effect generative AI that learned the sound data of the 36 spatial audio works evala has released in the past. It generates “evala-like sound” in real-time and on a multichannel basis, using both sound (the whistle sound evala uses at the beginning of his work as a signature) and text (8 titles from the works used for learning are selected for each channel) as reference (prompt). This project is an experiment exploring a new form of archive that can permanently inherit and create spatial audio works even if the artist is absent. And this work is its first trial model.

Concept, direction, and data provision: evala

Technical cooperation: Sony Group Corporation
Sound AI researcher: NAGASHIMA Chihiro, TAKAHASHI Akira, ZHONG Zhi, TAKAHASHI Shusuke, MITSUFUJI Yuki (Creative AI Lab)
Technical director: TOMURA Asako, ONISHI Takuto, HOSOTANI Hiromasa, KOYABU Aki (Technology Strategy Department)

Space design: TOYODA Keisuke (NOIZ), HIRAI Masashi (NOIZ)
Lighting design: 2bit

これまでにevalaが発表してきた36の立体音響作品のサウンド・データを学習したサウンドエフェクト生成AIを用いて,空間的作品をつくる試みです.サウンド(evalaがシグネチャーとして作品の始まりに用いている汽笛の音)とテキスト(学習に用いられた作品のうち8作品のタイトルをチャンネルごとに選択)の二つをリファレンス(プロンプト)として,リアルタイムかつマルチチャンネルで「evalaのような音」が生成され続けます.このプロジェクトは,作家不在でも立体音響作品を永続的に継承・制作しうる新しいアーカイヴのかたちを探求する実験であり,本作品はその最初のスケッチとなります.

コンセプト,ディレクション,データ提供:evala

技術協力:ソニーグループ株式会社
サウンドAIリサーチャー:長島千尋,高橋晃,鍾知,高橋秀介,光藤祐基(Creative AI Lab)
テクニカル・ディレクター:戸村朝子,大西拓人,細谷宏昌,小薮亜希(技術戦略部)

空間デザイン:豊田啓介(NOIZ),平井雅史(NOIZ)
照明デザイン:2bit