about

BEFORE
WORDS,
THERE EXISTS
MUSIC.

THE TIME BEGAN.
WE WILL BE ALL EARS
FOR THE WHISPER
OF NEW INVISIBLE LIFE.

DANCE
ON
THE
NEW REALITY.




PROFILE – evala

江原寛人/evala

Sound artist / Musicianhttp://evala.jp

evala is a Japanese sound artist and musician. He explores new auditory experiences through his unique “Spatial Composition,” using a 3D sound system that does not rely on existing formats. His project “See by Your Ears,” guided by the concept of “seeing with one’s ears,” presents spatial and immersive auditory experiences and seeks to awaken the inherent, dormant potential of hearing. Launched in 2017, this project has been showcased internationally in diverse settings, from anechoic chambers to vast parks, from abandoned buildings to public spaces and theaters. It has garnered significant international acclaim, including numerous awards from prestigious institutions such as Japan’s Agency for Cultural Affairs. Notably, in 2025, evala was honored with the Isao Tomita Special Prize at the Prix Ars Electronica.

His recent solo exhibition, “evala: Emerging Site / Disappearing Sight” (NTT InterCommunication Center [ICC], 2024), featured eight sound installations presented in environments ranging from an anechoic chamber to an approximately 400-square-meter exhibition room.
Recent works include “Sprout” (Former Bunkamura Studio Site, 2024), which is the “Sprout of Sound” series made using a group of small speakers; “Alaya Crossing” (2022), which was set at the World Heritage site of Yakushiji Temple; the “Inter-Scape” series (ENNOVA ART Museum, China, 2024; Tokyo Metropolitan Teien Art Museum, 2022; Towada Art Center, 2020); “Sea, See, She – To you, who is yet to come” (2020), an “Invisible Cinema” experience presenting sound-only cinema in complete darkness, which won an Excellence Award at the 24th Japan Media Arts Festival; a 576-channel sound installation, “Acoustic Vessel Odyssey,” featuring Sony’s spatial audio technology (SXSW, Austin, USA, 2018); an installation using an anechoic chamber, “Our Muse,” (Asia Culture Center, Korea, 2018; NTT ICC, 2017); and “Otocyon Megalotis” (Sonar+D, Barcelona, 2017; NTT ICC, 2013, 2014, 2023, 2024).

He also produces unique and original sound designs using cutting-edge technology for public spaces, stage productions, films, and more. Visiting professor at Osaka University of Arts.

音楽家、サウンドアーティスト。既存のフォーマットに依拠しない音響システムを駆使した独自の”空間的作曲”によって、先鋭的な作品を国内外で発表。2017年より新たな聴覚体験を創出するプロジェクト「See by Your Ears」を主宰し、「耳で視る」という独自のコンセプトを掲げ、聴覚に眠る潜在能力を覚醒させる没入体験を展開。無響室から広大な庭園、廃墟から公共空間、劇場に至るまで、多様な場でのサウンドインスタレーションを発表し、国際的に高い評価を得ている。

2020年、完全な暗闇の中で体験する音だけの映画、インビジブル・シネマ『Sea、 See、 She – まだ見ぬ君へ』を世界初上映し、第24回文化庁メディア芸術祭アート部門優秀賞受賞。2021年、空間音響アルバム『聴象発景 in Rittor Base ‒ HPL ver』が国際賞プリ・アルスエレクトロニカ Digital Musics & Sound Art部門において栄誉賞を受賞。2025年、同賞にてIsao Tomita Special Prize(冨田勲特別賞)を受賞。

近年の個展「evala 現われる場 消滅する像」(NTTインターコミュニケーション・センター [ICC], 2024年) では、無響室や約400平方メートルの展示室を含むほぼ全館を使用して8つのサウンドインスタレーションを展開。近作に、小さなスピーカー群を用いた“音の芽吹き”シリーズ『Sprout』(Bunkamura Studio跡地、2024)、音と光のインスタレーションシリーズ『Inter-Scape』(ENNOVA ART Museum、中国、2024/東京都庭園美術館、2022/十和田市現代美術館、2020)、世界遺産・薬師寺を舞台にした『Alaya Crossing』(2022)、Sonyの波面合成技術を用いた576ch音響インスタレーション『Acoustic Vessel “Odyssey”』(SXSW、オースティン、2018)、無響室を用いたインスタレーション『Our Muse』(国立アジア文化殿堂、光州、2018/ICC、2017)、『大きな耳をもったキツネ』(Sonar+D, Barcelona、2017/ICC、2013、2014、2023、2024)など。

また公共空間、舞台、映画などにおいて、先端テクノロジーを用いた独創的な作曲・サウンドプロデュースを手掛けている。大阪芸術大学音楽学科 客員教授。

CV -> PDF Download [EN] (80MB)

CONTACT -> info@seebyyourears.jp